Chcę wymienić okna w lokalu. Czy muszę o tym poinformować Spółdzielnię?

Tak. Wymiana okien może odbyć się po uzyskaniu pisemnej zgody Spółdzielni. Okna powinny być wymienione z zachowaniem dotychczasowego podziału skrzydeł i kolorystyki. Muszą spełniać wymogi zawarte w przepisach techniczno-budowlanych. Jeżeli konstrukcja okien powoduje konieczność wymiany parapetów zewnętrznych, lokator zobowiązany jest wykonać powyższe we własnym zakresie i na własny koszt z zachowaniem kolorystyki obróbki i elewacji. Parapet powinien być zamontowany pod ramę okienną.

Chcę wymienić drzwi do lokalu. Czy muszę o tym poinformować Spółdzielnię?

Tak. Wymiana drzwi może odbyć się po uzyskaniu pisemnej zgody Spółdzielni. Nowe drzwi do lokalu muszą otwierać się w stronę lokalu z zachowaniem dotychczasowych wymiarów. Drzwi wejściowe do lokalu nie mogą otwierać się na korytarz.

Wg warunków technicznych drzwi powinny mieć w świetle ościeżnicy co najmniej : szerokość 0,9 m   i wysokość 2 m. Próg drzwi wejściowych nie może być większy niż 2 cm.

Chcę wykonać remont mieszkania. Czy muszę o tym fakcie poinformować Spółdzielnię?

Tak. Należy dostarczyć do siedziby Spółdzielni  rzut lokalu z naniesionymi ściankami do przebudowy lub wyburzenia. Tylko po uzyskaniu pisemnej zgody Spółdzielni na przebudowę lub wyburzenie ścian działowych można wykonać  prace budowlane.

Ścianki konstrukcyjne i elewacyjne – wg Prawa Budowlanego przebudowa lub wyburzenie ścian  konstrukcyjnych i elewacyjnych w lokalu wymaga uzyskania pozwolenia na budowę w Wydziale Architektury Starostwa Powiatowego w Pruszkowie.

W celu uzyskania ww. pozwolenia należy dostarczyć do Spółdzielni projekt budowlano – wykonawczy ( 3 egzemplarze)  przebudowy lub wyburzenia ścian konstrukcyjnych/ elewacyjnych lokalu. Prawo Budowlane wymaga, aby  projekt  budowlano-wykonawczy był sporządzony przez  osobę posiadająca uprawnienia projektowe.

Po dostarczeniu projektu budowlano-wykonawczego Spółdzielnia wystąpi do Starostwa Powiatowego o wydanie pozwolenia na wykonanie powyższych robót.

Po uzyskaniu pozwolenia na przebudowę lub wyburzenie ściany konstrukcyjnej/elewacyjnej w lokalu  z Wydziału Architektury Starostwa Powiatowego w Pruszkowie, Spółdzielnia pisemnie zawiadamia  o  zgodzie  na przebudowę lub wyburzenie.

Tylko po uzyskaniu pozwolenia z Wydziału Architektury Starostwa Powiatowego w Pruszkowie oraz pisemnej zgody Spółdzielni na przebudowę lub wyburzenie ścian konstrukcyjnych/elewacyjnych w lokalu można wykonać  prace budowlane.  Prace konstrukcyjne należy wykonywać ściśle wg projektu konstrukcyjnego pod nadzorem osoby posiadającej uprawnienia budowlane wykonawcze oraz Inspektora Nadzoru ze strony Spółdzielni.

Zauważyłem spękanie i odspojenie tynku w mieszkaniu. Gdzie i jak zgłosić problem?

Zauważone spękania i odspojenia tynku w mieszkaniu należy zgłaszać do Administracji Osiedla. 

Zauważyłem zły stan techniczny balkonu. Gdzie i jak zgłosić problem?

Uwagi dotyczące złego stanu technicznego balkonów należy zgłaszać do Administracji Osiedla, po czym Administracja umówi wizję lokalną, w celu zbadania stanu technicznego balkonu.

Chcę wykonać zabudowę balkonu. Czy muszę o tym poinformować Spółdzielnię?

Wykonanie zabudowy balkonu wymaga wyrażenia zgody Spółdzielni. W celu uzyskania zgody  należy dostarczyć do siedziby Spółdzielni projekt zabudowy balkonu wykonany i podpisany przez osobę posiadającą uprawnienia projektowe. Projekt zabudowy balkonu może być wykonany w wersji uproszczonej w formie rysunków poglądowych z podpisem projektanta.

Tylko po uzyskaniu pisemnej zgody Spółdzielni na zabudowę balkonu można wykonać  prace budowlane.

Chcę zamontować kraty. Czy muszę o tym poinformować Spółdzielnię?

Wg Prawa Budowlanego montaż krat wymaga zgłoszenia w Wydziale Architektury Starostwa Powiatowego w Pruszkowie.

W celu uzyskania ww. pozwolenia należy dostarczyć do Spółdzielni:

  • Plan sytuacyjny budynku z zaznaczoną lokalizacją krat,
  • rzut elewacji z naniesionymi planowanymi kratami,
  • szczegółowe rysunki krat, rodzaj materiałów i sposób montażu.

Po dostarczeniu projektu Spółdzielnia dokona zgłoszenia do Wydziału Architektury  Starostwa Powiatowego w Pruszkowie. Po 21 dniach od zgłoszenia, przy braku sprzeciwu ze strony Wydziału Architektury Starostwa Powiatowego w Pruszkowie, Spółdzielnia pisemnie zawiadamia o  zgodzie  na montaż krat.

Tylko po otrzymaniu pisemnej zgody Spółdzielni na montaż krat można wykonać  prace budowlane. Montaż krat należy wykonywać ściśle wg projektu pod nadzorem osoby posiadającej uprawnienia budowlane wykonawcze oraz Inspektora Nadzoru ze strony Spółdzielni.

Chcę wymienić instalację wewnętrzną elektryczną w lokalu. Czy muszę o tym poinformować Spółdzielnię?

Tak.

Wymiana instalacji elektrycznej w lokalu odbywa się po uzyskaniu pisemnej zgody i warunków realizacji od Spółdzielni na wniosek lokatora posiadającego udokumentowane prawo do dysponowania lokalem.

    • Wymianę instalacji i osprzętu należy zrealizować zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami Prawa Budowlanego, Polskimi Normami, Przepisami BHP i P. Poż. oraz bez naruszenia praw innych mieszkańców budynku.
    • Osoby wykonujące roboty powinny posiadać uprawnienia i kwalifikacje „E” i „D” z branży elektrycznej.
    • Tablicę mieszkaniową TM w lokalu należy wyposażyć w wyłączniki instalacyjne zapewniające samoczynne wyłączenie zasilania w czasie określonym w obowiązujących normach.
    • Sposób i technologię wymiany przewodów zasilających od licznika na klatce schodowej do lokalu uzgodnić z Administracją Osiedla, którą należy również powiadomić o planowanym terminie rozpoczęcia remontu.
    • Przed zdjęciem plomby z licznika należy powiadomić  PGE Dystrybucja Oddział Warszawa, Rejon Energetyczny Pruszków ul. Waryńskiego 4/6.
    • Po wykonaniu prac, protokół pomiarów elektrycznych oraz schemat ideowy instalacji należy dostarczyć  do Administracji Osiedla.
    • Wszelkie prace oraz wywóz odpadów budowlanych i gruzu wykonywane są kosztem i staraniem właściciela lokalu.
Chcę zamontować klimatyzator. Czy muszę o tym poinformować Spółdzielnię?

Tak. 

Montaż klimatyzatorów odbywa się po uzyskaniu pisemnej zgody i warunków realizacji
od Spółdzielni na wniosek lokatora posiadającego udokumentowane prawo do dysponowania lokalem.

Zasady montażu klimatyzatorów:

1. Spółdzielnia wyraża zgodę na montaż klimatyzatorów:

a) wyłącznie w obrębie balkonu lub logii,

b) w mieszkaniach, które nie posiadają balkonu lub logii, w innym miejscu

uzgodnionym z PSM,

2. Niedopuszczalny jest montaż klimatyzatorów:

a) na balustradach balkonu,

b) na dachach budynków.

3. Montaż klimatyzatorów musi spełniać poniższe wymogi:

a) montaż klimatyzatora musi zostać wykonany zgodnie z dokumentacją

techniczno-ruchową, sporządzoną przez specjalistyczną firmę, zgodnie

ze sztuką budowlaną i zasadami wiedzy technicznej,

b) w przypadku montażu klimatyzatora w miejscu innym niż balkon lub 

loggia, należy przedstawić projekt mocowania klimatyzatora, wykonany

przez uprawnionego projektanta konstrukcji oraz montaż klimatyzatora

musi być wykonany pod nadzorem osoby posiadającej uprawnienia

wykonawcze konstrukcyjno-budowlane,

c) skropliny z jednostki zewnętrznej klimatyzatora mogą być odprowadzane

wyłącznie do specjalnych pojemników umieszczonych wewnątrz

mieszkania, bądź na balkonie lub logii.

4. Lokator dokonujący montażu klimatyzatora ma obowiązek w terminie 14 dni

od zakończenia robót przedstawić PSM:

a) szkic powykonawczy dotyczący montażu klimatyzatora,

b) oświadczenie firmy wykonującej montaż klimatyzatora o wykonaniu prac

zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, normami oraz zasadami

wiedzy technicznej,

c) odpowiednie atesty urządzeń i przewodów.

5. Wszelkiego rodzaju szkody powstałe w wyniku awarii, prac oraz sposobu

montażu klimatyzatora obciążają bezpośrednio jego właściciela/użytkownika.

6. Spółdzielnia nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne 

występowanie w lokalu wilgoci, zagrzybienia lub alergii lokatorów,

spowodowane zamontowaniem klimatyzatora.

7. Koszty montażu i konserwacji oraz napraw bieżących leżą po stronie lokatora.

8. W przypadku robót elewacyjnych demontaż i ponowny montaż leży po stronie

lokatora.

9. Ponowny montaż winien być wcześniej uzgodniony z PSM.

10. W przypadku zasadnej skargi współlokatorów lub niedopełnienia czynności,

o których mowa w pkt. 3 i 4, z tytułu uciążliwości zamontowanego urządzenia,

Spółdzielnia zażąda demontażu tego urządzenia.

Chcę wymienić grzejniki w lokalu. Czy muszę o tym poinformować Spółdzielnię?

Tak. Wymiana grzejników może być wykonana jedynie za zgodą Spółdzielni, poza sezonem grzewczym. Spółdzielnia określa wymagane parametry grzejników i warunki wykonania robót. Po uzyskaniu zgody, Lokator może wymienić grzejniki na własny koszt i własnym staraniem, na grzejniki innego typu dopuszczonego do stosowania w budownictwie mieszkaniowym. Roboty i dobór grzejników należy powierzyć wykonawcy, posiadającemu odpowiednie uprawnienia budowlane. Koszt spuszczenia czynnika grzewczego z instalacji c.o. i ponownego jej napełnienia, wynosi 390 zł.

Chcę przenieść wodomierze w inne miejsce. Czy muszę o tym poinformować Spółdzielnię?

Tak. Wodomierze można przenieść jedynie za zgodą Spółdzielni. Po uzyskaniu zgody, Lokator może przenieść wodomierze na własny koszt i własnym staraniem. Roboty należy powierzyć wykonawcy, posiadającemu odpowiednie uprawnienia budowlane. Przed rozpoczęciem robót, pracownik Administracji odczyta stan wodomierzy i je rozplombuje. Po zakończeniu robót wodomierze są plombowane. Nową instalację wodociągową należy wykonać z rur polipropylenowych PP3, łączonych przez zgrzewanie. Do wodomierzy należy zapewnić łatwy dostęp, w celu ich odczytu i wymiany.

Chcę wymienić instalację wewnętrzna wod-kan w lokalu. Czy muszę o tym poinformować Spółdzielnię?

Tak. Wymiana instalacji wod-kan może być wykonana jedynie za zgodą Spółdzielni. Po uzyskaniu zgody, Lokator może wymienić instalację na własny koszt i własnym staraniem. Roboty należy powierzyć wykonawcy, posiadającemu odpowiednie uprawnienia budowlane. Nową instalację wodociągową należy wykonać z rur polipropylenowych PP3, łączonych przez zgrzewanie, a instalację kanalizacyjną z rur PVC (polichlorek winylu), lub PP (polipropylen).

Jaka jest różnica między spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu, a odrębną własnością?
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jest ograniczonym prawem rzeczowym, zbywalnym i dziedzicznym, jednak nie związanym z udziałem w gruncie. Osoba posiadająca prawo spółdzielcze do lokalu jest uprawnionym a nie właścicielem lokalu, może założyć księgę wieczystą na to prawo, ale nie jest to konieczne. W przypadku założenia księgi wieczystej w dziale II ujawnia się uprawnionego a nie właściciela, gdyż właścicielem zarówno lokalu jak i budynku nadal pozostaje spółdzielnia.

Przekształcenie aktem notarialnym prawa spółdzielczego do lokalu w odrębną własność sprawia, że posiadacz prawa spółdzielczego staje się właścicielem lokalu oraz współwłaścicielem części wspólnych nieruchomości (gruntu, budynku) i zostaje ujawniony w księdze wieczystej lokalowej i gruntowej. Właściciel jest zobowiązany do wnoszenia podatku od nieruchomości i ewentualnej opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste bezpośrednio do Urzędu Miasta.

Przekształcenie spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu w odrębna własność.
Prawa spółdzielcze do lokali przekształcane są w odrębną własność na wniosek posiadaczy tych praw poprzez zawarcie ze Spółdzielnią umowy w formie aktu notarialnego.

Posiadacz spółdzielczego własnościowego lub spółdzielczego lokatorskiego prawo do lokalu w celu przekształcenia prawa spółdzielczego w odrębną własność powinien:

  1. zgłosić się do działu Członkowsko-Mieszkaniowego w celu weryfikacji danych członkowskich, które muszą być aktualne na dzień zawarcia aktu notarialnego. Osoby, które nabyły prawa spółdzielcze w trybie spadkobrania lub darowizny zobowiązane są do przedłożenia Zaświadczenia z Urzędu Skarbowego dotyczącego podatku od spadku lub darowizny.
  2. złożyć wypełniony wniosek o przekształcenie prawa;
  3. złożyć wypełniony druk „dane do aktu notarialnego”;
  4. uregulować wszelkie zobowiązania finansowe wobec Spółdzielni.

Spółdzielnia po zgromadzeniu niezbędnej dokumentacji umawia z osobą zainteresowaną termin aktu notarialnego.

Procedura postępowania przy nabyciu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

W przypadku nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu należy zgłosić się do Działu Członkowsko-Mieszkaniowego w celu wypełniania dokumentów niezbędnych do dokonania formalności:

– wniosek o zmianę danych personalnych 

deklaracja o ilości zamieszkałych osób

– zgoda Rodo

Wszystkie dokumenty są dostępne w zakładce „dla mieszkańców – druki do pobrania”

Wypełnione dokumenty wraz z ksero aktu notarialnego można przesłać drogą elektroniczną na e-mail: sekretariat@psm.pruszkow.pl.

Warto zaznaczyć, że w tym przypadku Notariusz ma obowiązek przesłać do Pruszkowskiej Spółdzielni wypis aktu notarialnego. 

W celu uzyskania informacji związanych z użytkowaniem lokalu należy kontaktować się z Administracją Osiedla.

Przypominamy o konieczności dostarczenia protokołu przekazania lokalu do Administracji Osiedla.

 

Procedura postępowania przy nabyciu lokalu stanowiącego odrębną własność.

W przypadku nabycia lokalu stanowiącego odrębną własność należy zgłosić się do Działu Członkowsko-Mieszkaniowego w celu wypełniania dokumentów niezbędnych do dokonania formalności:

– wniosek o zmianę danych personalnych 

– deklaracja o ilości zamieszkałych osób

– zgoda Rodo

Wszystkie dokumenty są dostępne w zakładce „dla mieszkańców – dokumenty do pobrania”.

Wypełnione dokumenty wraz z xero aktu notarialnego można przesłać drogą elektroniczną na e-mail: sekretariat@psm.pruszkow.pl

W celu uzyskania informacji związanych z użytkowaniem lokalu należy kontaktować się z Administracją Osiedla.

Co to jest identyfikator / indeks lokalu? Gdzie go znajdę?
Identyfikator lokalu to indywidualny sześcio-cyfrowy numer przypisany do lokalu. Zamieszczony jest na książeczce opłat czynszowych, wydrukach rozliczeń mediów, wydrukach wysokości czynszu.
Jaki jest termin płatności czynszu?
Zgodnie z Regulaminem PSM opłatę za czynsz należy dokonać do dnia 20-tego danego miesiąca.
Zmieniła się ilość osób zamieszkałych w lokalu. Jak należy to zgłosić?

W celu zmiany ilości osób należy wypełnić i dostarczyć do siedziby Zarządu PSM” Deklarację dot. liczby osób zamieszkałych (pobierz z linku lub możliwa do pobrania w zakładce„ dokumenty do pobrania’). Deklarację należy składać do dnia 15-ego danego miesiąca, po tym terminie zmiany będą nanoszone od miesiąca następnego.

Jak mogę sprawdzić saldo na swoim koncie opłat czynszowych?
Saldo można samodzielnie sprawdzić na platformie „czynsz online” – po wcześniejszym założeniu konta (procedura na stronie).
Zgubiłem klucz od skrzynki listowej lub uszkodzony jest zamek, czy Spółdzielnia może mi pomóc?
Tak. Trzeba zakupić zamek kasetowy skrzynkowy F sr19mm/dl 11mm, zgłosić się do Administracji i umówić termin wymiany.
Czy spółdzielnia mieszkaniowa ma obowiązek sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej budynku w przypadku ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienie jego własności na rzecz członka spółdzielni?

Odpowiedź Ministerstwa Rozwoju i Technologii:

„Nie.

Spółdzielnia mieszkaniowa nie ma obowiązku sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej przy zawarciu umowy przeniesienia własności lokalu [o której mowa w art. 17 14 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1208 oraz z 2022 r. poz. 1561)]. Na podstawie art. 11 ust. 1 znowelizowanej ustawy właściciel lub zarządca budynku lub części budynku, osoba której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, jest zobowiązany do przekazania odpowiednio nabywcy albo najemcy:

1) świadectwa charakterystyki energetycznej – przy sporządzeniu aktu notarialnego umowy zbycia prawa własności albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

2) kopię świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci papierowej, albo wydruk świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci elektronicznej – przy zawarciu umowy najmu

Użyty w tym przepisie termin „zbycie” należy tłumaczyć w kontekście art. 3 ustawy, zgodnie z którym właściciel lub zarządca budynku lub części budynku lub osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, lub osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego zapewnia sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej dla budynku lub części budynku:

  1. zbywanego na podstawie umowy sprzedaży,
  2. zbywanego na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu;
  3. wynajmowanego.

Wobec powyższego, należy wskazać, że zawarcie umowy przeniesienia własności lokalu, o której mowa na wstępie, stanowi w istocie zmianę formy prawnej dysponowania lokalem (tj. przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność) i nie jest żadną z umów, o których mowa w art. 3 ustawy”.

Materiał źródłowy: Ministerstwo Rozwoju i Technologii